A turbó felújítás világa, avagy a WiZARD TURBO vélemények:

Írta: Szűcs István

2. rész
A cikk első felében (ide kattintva elérhető) megismerkedtünk a leggyakoribb turbó hiba okával és egy kicsit azzal is, hogy mit tehetünk azért, hogy a meghibásodást megelőzzük. Nézzük most meg egy kicsit azt, hogy mit tehetünk akkor, ha már megtörtént a baj és meghibásodott a turbó. Vehetünk új turbót, ami jellemzően drága mulatság, olyan százötven és háromszázötvenezer Ft között mozog (márkaszervizben jellemzően +50%), bár egyes nagyobb teljesítményű autókban, főleg, ha több feltöltőből áll a rendszer ez az összeg akár milliós is lehet. De szerencsére általában választhatjuk a turbó felújítást is, mert az olyan komoly szaktudással és gépparkkal rendelkező cégek, mint amilyen a WiZARD TURBO is, gyári minőségben képesek javítani a hibás turbókat. Lássuk mi is kell ehhez:

Először is megfelelő minőségű pótalkatrészek! Péter megnyugtat, hogy ők csakis a legjobbat használják, ami elérhető, jellemzően egy neves Angol és egy Olasz gyár termékeit. Lehetne ugyan olcsóbban is beszerezni gyengébb minőségű pótalkatrészeket, de Péter szerint nem érdemes a minőségből lejjebb adni és a vevőik töretlen elégedettsége, valamint a WiZARD TURBO vélemények (évente több, mint 10.000 turbót újítanak fel, ami számomra egy döbbenetes szám!) is azt mutatják, hogy jól választottak.

Ha a kiváló minőségű alkatrész megvan, akkor is kellenek modern gépek. Azt már korábban is írtam, hogy a forgórész őrületes sebességen pörög. Ahhoz, hogy ne essen elemi darabjaira a középrész, elengedhetetlen a precíz kiegyensúlyozás, amihez célgépekre van szükség. Egy átlagos középkategóriás autóhoz készült turbó kiegyensúlyozását mg pontossággal kell elvégezni, ráadásul az üzembiztos eredmény érdekében a teljes működési fordulatszám tartományon belül. Péter itt jegyzi meg, hogy bár turbó felújítással sokan foglalkoznak, de egy kezén meg tudja számolni, hogy kinek van ehhez megfelelő centrírozó gépe, ami nélkül bele se szabadna kezdeni az egészbe. Sokan azzal sincsenek tisztában (eddig én se tudtam), hogy a turbó felújítás szigorú engedélyhez kötött folyamat, amit az NKH ad meg azoknak a műhelyeknek, akik rendelkeznek a megfelelő gépekkel, birtokában vannak a megfelelő technológiának és bevizsgált, igazolt eredetű alkatrészeket használnak. A kiadott engedélyt pedig évente szigorúan felülvizsgálják, csakúgy, mint a turbó javításhoz szükséges gépeket és a turbó felújítás technológiáját. Nem meglepő ezek után, hogy kevés olyan cég van az országban a WiZARD TURBO-n kívül, aki rendelkezik a Közlekedési Hatóság engedélyével.

Megtudtam azt is, hogy a turbódízel autók legtöbbje változó geometriás turbóval van szerelve. Sokáig tartotta magát az a hit az autószerelők körében, hogy ezeket a változó geometriás turbókat nem lehet felújítani. Péter szerint ez azonban nincs így, a legtöbb általuk felújított turbó változó geometriás. A kulcs itt is, nem meglepő módon a megfelelő gépeken és a szaktudáson van. Péter büszkén mutatja, hogy nekik három olyan tesztpadjuk is van, amiket kifejezetten arra fejlesztettek, hogy a változó geometriás turbók beállítását, kalibrálását precízen, gyári értékre elvégezzék. Ha ezt nem tennék meg, akkor a felújított turbó esetleg nem adna le elegendő teljesítményt (ezáltal többet is fogyasztana) vagy nem ott jönne meg a megfelelő turbó nyomás, ahol azt a vezető elvárná vagy megszokta, de akár az egész turbó idő előtti meghibásodását is okozhatja egy nem megfelelően kalibrált turbó. Éppen ezért, a megfelelő célgépek nélkül változó geometriás turbó javítását nem szabad végezni és Péter óva is int mindenkit, hogy olyan helyen végeztesse a turbó javítását, ahol ehhez nincs meg a megfelelő eszközpark.

Az egészet akkor kezdtem megérteni, hogy mennyire is fontos ez, amikor Péter demonstrálta a változó geometria kalibráló gép precizitását. Egy már korábban beállított turbó változó geometria állító ütközőcsavarjához egy sima jegyzettömbből letépett, hajszálvékony papírlapot szorított és elvégeztette a mérést a géppel újra. A beállításbéli különbséget mindössze az a vékony papírlap szolgáltatta, de a mért érték már bőven a gyári határértéken kívül esett. Ezek után érthető, hogy egy változó geometria ilyen gép nélkül pontosan beállíthatatlan, az meg már csak a szomorú valóság, hogy ilyen gépből is alig néhány darab található az országban, igaz a WiZARD TURBO-nál rögtön három különböző is. Ebből az egyik egyedülálló módon arra is képes, hogy valós körülmények között mérje a szállított levegő mennyiségét, illetve az előállított turbónyomást és mindezt a járműben a valóságban is rögzített pozíciójában. Az adatokat pedig élőben egy nagy érintőképernyős monitoron követhetjük és hasonlíthatjuk össze a gyári értékekkel. Igazi 21. századi technológia, főleg miután megtudom, hogy a világ egyik legnagyobb turbófeltöltő gyártója, a BorgWarner KKK (többek között a VW, Renault gyári beszállítója) is ezt a gépet használja jelenleg is a gyártásnál.

Ezek után talán az se olyan meglepő, hogy napi rendszerességgel hoznak a WiZARD TURBO-hoz olyan felújított turbókat, amit máshol javítottak, de nem sikerült jól és a pórul járt tulajdonos itt csináltatja meg azt, amit a másik turbós cég nem tudott. Szimpatikus az is, hogy bár nyilván tudna neveket mondani, ahova nem érdemes menni turbót javíttatni, mert jó eséllyel nem azt kapjuk a pénzünkért, amit várunk, de Péterből nem tudok negatív kritikát kihúzni konkrét nevekkel. Azt mondja, hogy ez nem az ő stílusok, még akkor sem, ha mások nem mindig korrekten beszélnek róluk, ők inkább a szolgáltatásaik színvonalával szeretnék meggyőzni a vevőket arról, hogy a WiZARD TURBO-t válasszák, semmint mások lejáratásával.

Ha már itt tartunk, akkor megkérdeztem azt is, hogy milyenek a WiZARD TURBO vélemények? Péter elmeséli, hogy a vélemények a cégről több, mint 99%-ban kifejezetten pozitívak és az a filozófiájuk és arra is törekednek, hogy ez a szám 100% legyen! Ha az ügyfél elégedett a munkájukkal, akkor az szinte természetes neki, ha viszont gondja akad (mindegy, hogy ki hibázott, az autószerelő vagy a felújító), akkor ennek néha hangot is ad az interneten, így aki kívülről nézi a céget, az nem mindig azt az évi 10.000 elégedett autótulajdonost látja, aki élvezi a WiZARD TURBO minőségi munkáját, hanem azt az évi pár ügyfelet, aki ilyen-olyan okból nincs megelégedve. Egyszóval a WiZARD TURBO vélemények kifejezetten pozitívak, ezt bizonyítja az is, hogy a cég évről évre dinamikusan fejlődik, rengeteg állandó és visszatérő szervizpartnere van az ország minden pontjából, de Péter ennek ellenére is a saját turbó felújítási technológiájuknak a folyamatos fejlesztését és a legmodernebb turbó javítási technológiák hazai bevezetését tartja a legfőbb céljának, mert mint mondja, mindig lehet újat tanulni, valamit még jobbá tenni.

Természetesen a teljes turbó felújítási folyamathoz még rengeteg másik gép, eszköz és munkafázis szükségeltetik, van itt például egy külön helység, ahol csak az alkatrészek gépi tisztításával, egy másik pedig ahol két kamrában szemcseszórással foglalkoznak a szakemberek. Miközben Péter megmutogatott mindent, a vállalatirányítási rendszer kijelzőjén már legalább 20 megrendelés vagy javítás látszott aznapra. Megtudtam, hogy bár Budapesten van a cég, de az ország minden pontjából van partnerük és megrendelésük, sőt sokan a környező országokból, elsősorban Romániából, Szlovákiából és Szerbiából is hozzájuk járnak turbó javítás céljából, mert a jó minőségért, amit itt kapnak megéri. Az egész folyamat számomra rendkívül jól szervezettnek és gördülékenynek tűnt, Péter szerint a beérkezett turbók 95%-át napon belül javítják, ha valaki nem személyesen jön, akkor futárszolgálattal díjmentesen másnapra kiküldik neki a lelkiismeretesen és szakszerűen felújított turbót. Ebben a gyors kiszolgálásban nyilván segítségükre van az impozáns alkatrész raktárkészletük is illetve Péter büszkén mutatja a több, mint 1.500 darab már korábban felújított turbót is, amiket cseredarab leadásával akár azonnal is el lehet vinni vagy meg lehet rendelni.

Gyorsan el is ment a délelőtt, megbeszéljük Péterrel, hogy tudna még napokig mesélni érdekes vagy akár hajmeresztő történeteket, technikai fortélyokat, de azt majd egy következő alkalommal inkább, mert én már így is több dózis új információt szívtam magamba, mint amit meg tudnék emészteni. Nekem szerencsére még nem volt turbó meghibásodásom, de mivel turbós autóm van, így nagyon hasznosnak éreztem a ma szerzett tudást és ha netán egyszer utolér a sors és turbó felújításra lesz szükségem, akkor már azt is tudom, hogy a WiZARD TURBO-t bátran választhatom!

 

(A cikk, az eredetei írásról Szűcs István engedélyével készült másolat)

Print Friendly

A weboldal használatának folytatásával Ön elfogadja a cookie-k használatát További információk

A cookie beállítások ezen a weboldalon "cookie-k engedélyezve" beállításon vannak, hogy a lehető legjobb böngészési élményt nyújthassuk Önnek. Ha Ön folytatja ennek a weboldalnak a használatát anélkül, hogy megváltoztatná a cookie beállításokat, vagy az alábbi "Elfogadom" gombra kattint, akkor Ön hozzájárul a fentiekhez.

Bezárás