A motor, az autók szíve és lelke

Autómotor
Autómotor

Minden kocsiban megtalálható az a központi elem, amely segítségével az autómozgásba lendülhet és gyorsulhat. Ez a motor. A motor biztosítja, hogy az autó működhessen és mozoghasson. A motorok tervezése már az 1800-as években elkezdődött és a talán leghíresebb és a mai motorok alapjául szolgáló Otto motort 1876-ban készítették el. Az Otto motor az első megvalósított négyütemű belsőégésű motor, amelyet Nikolaus August Otto készített.

A belső égésű motorok a legelterjedtebb motorfajtává váltak az elkészítésük után és a működési elvük a mai napig a legtöbb motorban megtalálható maradt, sőt, szinte teljesen ugyanolyan módon működnek, mint az első Otto motorok. A négyütemű kifejezés abból eredeztethető, hogy a motor periodikus működése egyben szekvenciális, azaz 4 részre osztható. Ezek a részek kapták az ütem elnevezést. Az első ütem a beszívás, itt a dugattyú lefelé haladva beszívja a benzin és levegő keverékét az égéstérbe. A második ütem a sűrítés. A dugattyú felfelé haladva összesűríti a keveréket. A harmadik ütem a terjeszkedés (expanzió). Amikor a dugattyú a legfelső helyzetet eléri, a gyújtógyertya elektródái között villamos szikra ugrik át.

Ez a szikra meggyújtja az égéstérben összesűrített benzin-levegő keveréket, ami robbanásszerűen elég, a dugattyú lefelé megy, majd a 4. ütemben, a kipufogásban kinyomja az égésterméket az égéstérből és a folyamat kezdődik elölről. Az eljárás rendkívül hatékony és hozzájárult, hogy az autók motorjai rendkívül hatékonyan működjenek. A motorok sokat fejlődtek az évek során és a jövő még mindig előttünk áll. A motorok fejlődésének nincsen tényleges határa, hiszen a mérnökök évről évre előállnak valami újítással, amely jobbá teszi a motort és az autózást.