A terepjáró gumi célirányos kiválasztása
A közúton történő közlekedés szempontjából nagyon nem mindegy, hogy milyen járműt használunk, ahogyan a terepjáró gumi kiválasztása sem mindig egyszerű feladat. Ez a két fogalomkör szorosan kapcsolódik össze, amennyiben családi autónk, egy kimondottan terepviszonyokra megalkotott „szörnyeteg”.
Természetesen nem csak azok ülhetnek be egy terepjáróba, akik vadászként, erdészként, vagy vadőrként tengetik a mindennapjaikat. Egyre inkább elterjedtek a „szelídített”városi változatok. Megjelenésüket követően hihetetlenül nagy űrt töltöttek be, aminek hála robbanásszerűen kezdtek el terjedni.
Városi terepjárók az utakon
Érdemes néhány szót ejteni a városi terepjárókról, ugyanis jelentősen befolyásolják mindennapi életünket a forgalomban, bárki is legyen az, aki a kormány mögött ül. Továbbá a terepjáró gumi kiválasztásánál kulcsfontosságú tényező, hogy milyen célra készült autóval közlekedünk.
A Sport Utility Vehicle vagy rövidítve SUV-ok magyarra fordítva sportcélú haszonjárműt jelentenek. Valamikor az 1990-es években bukkantak fel ezek a kategóriák az Amerikai Egyesült Államokban. A tervezőknek a célja az volt, hogy a hagyományos terepjárműk (dzsipek) és a személyautók ötvözéséből hozzanak létre egy új kategóriát.
Ez remekül sikerült és rengeteg márka kapott a lehetőségen, ami addig sosem gyártott hasonló kaliberű autót. Ilyen például a Prsche, BMW, Dacia többek között. Ennek megfelelően a terepjáró gumi gyártása is új fordulatot kellett vegyen.
A városi terepjárók előnyei és hátrányai
Aki egy ilyen jármű kormánya mögött találja magát, máris elkapja egy sajátos érzés. Sokkal biztonságosabb a masszív karosszériának hála, mint a hagyományos kisautók, ugyanakkor a magas súlypont miatt nagyobb a felborulás esélye, ami nem elhanyagolható.
A megjelenése egyszerűen patinás, de sokan, főként a környezetvédők támadják a kategóriát a nagymértékű üzemanyag fogyasztás miatt. Összegségében azért jól teljesítenek és ennek megfelelően nagyon keresettek.
Célkeresztben a terepjáró gumi
Bármivel is indulunk útnak elengedhetetlen, hogy megfelelő műszaki állapottal rendelkezzen az adott jármű. A motorika mellett, rengeteg olyan rendszer van, aminek tökéletesen kell teljesítenie. Ide tartozik a fékrendszer és a hajtóműrendszer is.
Az abroncsok kulcsfontosságú tényezőként vannak jelen az egyenletben és érdemes ennek megfelelően bánni velük!
Legyen az egy terepjáró gumi, ami végzi a feladatot, lényeges tudnunk, hogy az aszfalttal közvetlen kontaktusba kerül ez az alkatrész. Ennek megfelelően hatalmas nyomás nehezedik rá több szempontból. A terepjáró gumi nem csak a jármű súlyát kell elviselje, hanem az úttest egyenetlenségeit is.
Mire figyeljünk a terepjáró gumi választásánál?
Laikusként teljesen egyszerűnek tűnhet a döntés, hiszen megrendeljük a típusnak megfelelő terméket és már mehet is fel az a helyére. A valóságban kicsit bonyolultabba helyzet, ugyanis több kategória között választhatunk. Itt most elhanyagolható pillanatnyilag a márka, mert a kialakítást kell először tisztáznunk. A terepjáró gumi ugyanis lehet 3 féle:
- Városi vagy közúti használatra szánt abroncsok (Highway Terrain, rövidítve H/T)
- Vegyes használatra szánt abroncsok (All Terrain, azaz A/T)
- Kifejezetten terepre szánt abroncsok (Mud Terrain, azaz M/T)
Ezen kategóriák szerint osztályozható minden terepjáró gumi és csak ezt követik a különféle márkák.
Városi terepjáró gumi
A H/T terepjárók és abroncsaik kimondottan a lapos, egyenletes aszfalt utakra lettek teremtve így ennek megfelelően leginkább oda is valók. Bár ránézésre lehet, hogy egy masszív járműnek tűnik, valamint még a motor is igazán komoly erővel düböröghet a fémvázba bezárva, de a terepjáró gumi mindenképpen lelimitálja a jármű képességeit.
Semmilyen körülmények között nem ajánlott csúszós, sáros, sziklás, tehát valódi terep körülmények között megmérettetni. Ezen terepjáró gumi felépítésében szinte teljesen azonos a hagyományos városi autók kerekeivel és pontosan annyit tud felmutatni.
Vegyes használatra szánt terepjáró gumi
Az előző kategóriához képest valamivel durvább mintázatot találunk, így már azok a sofőrök is használhatják, akik az aszfaltot olykor elhagyják. Főként vidéki körülmények esetén, homokos, vagy kavicsos utakra lett tervezve.
A mélyebb bordák miatt a zajhatása valamivel nagyobb, de ez az autóban ülve annyira nem vevődik észre. Jóformán minden esetben négy évszakos kialakítás. Esetenként el van látva a terepjáró gumi pereme egy fehér csíkkal extraként, ami a megjelenést tudja fokozni.
Mud Terrain terepjáró gumi
Ezt a kategóriát szinte semmivel nem lehet összetéveszteni. A terepjáró gumi ezen változatai már ránézésre éreztetik, hogy valami nagyon extrémmel van dolgunk. A lamellák mélysége elérheti a 17 millimétert.
Érdemes tudni, hogy csak külön kérésre kapható ez a típusú terepjáró gumi. Gyári felszerelésként ilyenre nem lehet szert tenni. A megfelelő meghajtással (4×4) jóformán nem létezik akadály, amin ne lehetne vele áthaladni.