Merüljünk el a terepjáró gumi sajátos világában!

A terepjáró gumi ára

Régebben elég zsebbenyúlós volt ezeknek a termékeknek a költsége, de ahogy a kereskedelemben egyre jobban kezdtek betörni, így mérséklődtek az összegek. Természetesen érdemes célirányosan válogatni a terepjáró gumi kínálatból. Léteznek nagyon barátinak tűnő kicsivel több, mint 10 000 forintos ajánlatok, de a prémium kategóriák esetében bőven 100 000 forint felett gondolkodhatunk.

Mindenképpen okosan döntsünk és bármilyen kétségünk támadna a terepjáró gumi vásárlás során kérjük ki szakértő véleményét a témában.

 

Ha egy kifejezetten nehéz terepre tévedünk vezetés közben, akkor csak remélni tudjuk, hogy a felhelyezett terepjáró gumi biztosan bírni fogja az iramot. Természetesen ezek az abroncsok nem helyezhetők fel akármilyen autóra, csakis a megfelelő kategóriára.

 

Nagyon egyszerűnek tűnik a megközelítés, hogy egy terepjáróban ülve bátran nekivághatunk a vidék felfedezésének, de ez nem minden helyzetben van így. Többféle kialakításról beszélhetünk, amik között gyakran elvész a valóban terepre szánt változat.

 

Terepjáró gumi típusok

 

Ahogyan a járműk, úgy az abroncsaik is változnak. Főként 3 típust különböztetünk meg:

 

  • Városi
  • Vegyes használatú
  • Terepre szánt

 

Itt ugyanúgy beszélhetünk az autókról, ahogyan a terepjáró gumi kivitelekről. A jármű felhasználási területe ugyanis meghatározza, hogy milyen kerék kerülhet fel arra.

 

Ha valaki csak az aszfaltot szeli, akkor egyértelműen ennek megfelelően érdemes befektetnie abroncsba. A durvább kialakítások zajhatása nagyobb, valamint a kopási sebességük is fokozott. A gyors elhasználódás, pedig újabb kiadásokat jelent.

 

Érdemes egy másik csoportosítást is bevezetnünk, ami teljesen megszokott a hagyományos abroncsok esetében, mégpedig a szezonális felosztás, ami a következő:

 

  • Nyári
  • Téli
  • Négyévszakos

 

Haladjunk sorban és ismerjük meg a kerekek bizonyos sajátosságait ezen kategóriákon belül.

 

Nyári gumiabroncsok

 

Először is meg kell említenünk, hogy a terepjáró gumi esetében ez kimondottan a városi kivitelekre nézve fontos. A SUV-ok vagyis a városi közlekedésben használt terepjárók főként Highway Terrain (H/T) kerekekkel közlekednek. Ezeknek a jellemzői nem térnek le szinte semmiben a hagyományos személyautók felépítésétől.

 

Bordázottságuk, a lamellák mélysége, anyagösszetételük teljesen azonos, így ennek megfelelően tudnak viselkedni az aszfalton. A terepjáró gumi tehát annyiban különbözik a beszerzés során, hogy meg kall adni a pontos méreteket, szélességre, átmérőre való tekintettel. Az autótípus alapján is kiválaszthatók a megfelelő kerekek.

 

A nyári terepjáró gumi általában egy keményebb keverék, amelyik jól alkalmazkodik a forró aszfalthoz, ezzel mérsékelve a kopás gyorsaságát, csökkentve a féktávolságot, pozitívan hatva a fogyasztásra.

 

Téli gumi kivitelek

 

Az úttest felszíne nagyon meg tud változni, amikor beköszönt a hideg évszak. A nedves aszfalt ilyenkor gyorsan felfagy és kiszámíthatatlanná válik. Ennek megfelelően gondoskodni kell a megfelelő városi terepjáró gumi szettről, ami stabil fekvést biztosít.

 

Az általában véve lágyabb keverék, könnyebben megtapad még a csúszós utakon is. Ebben sokat segítenek a mélyebb bordák, ami elvezetik a nedvességet és erőteljesebb tapadást biztosítanak. A hírtelen fékek esetében mérséklődik a kicsúszás esélye, ezért sokkal biztonságosabbak.

 

Négyévszakos terepjáró gumi

 

Ebben a kategóriában már el lehet vonatkoztatni az autó típusától. A vegyes használatra, valamint kifejezetten terepre tervezet járműk abroncsai esetében a durvább felépítés szint minden esetben átível minden évszakot. A gyártók igyekeztek a kompromisszumra, ami az aszfalt esetében elég nehézkes. Ezzel szemben a terepviszonyok, legyen az földes-, homokos-, kövesút, amin megfordulunk, a durvaság jelenti a hatékonyságot.

 

A kifejezetten mély lamellák, a tartós anyaghasználat, ami csökkenti a kopást, mind elengedhetetlen. Ezért van az, hogy ezek az abroncsok nem ajánlottak műútra, hiszen ott erőteljesen kopnak, valamint visszafogják a sebességet, ezzel növelve a fogyasztást.

 

Városi és vegyes használatra szánt terepjáró gumi

 

Mint említettük, ezek kevésbé térnek el a hagyományos személyautók gumijaitól. Az All Terrain terepjáró gumi azért mégis képes megállni a helyét nehezebb körülmények között. Néhány jellemzője:

 

  • Többnyire pickupokra kerülnek fel és mindig négyévszakos.
  • 70-es per értékkel rendelkezik.
  • Ballonosabb, aminek köszönhető a nagyobb teherbírása.
  • Esztétikai szempontból olykor elvárás az OWL (Outlined White Letter).

 

Érdemes lehet megemlíteni néhány márkát, amilyen a Dunlop Grandtrek AT3 vagy éppen a  Kumho KL78 A/T.

 

Mud Terrain terepjáró gumi

 

Mindenekelőtt tudni kell, hogy az M/T terepjáró gumi nem gyakran kapható gyári kiegészítőként, így mindig külön rendeléssel lehet hozzájutni. A készítők komolyan odatették magukat és egy olyan kategóriát hoztak létre, ami még a nagyon nehéz terepeken is megállja a helyét.

 

A csúszós, sáros, sziklás utakon is könnyedén elboldogul, viszont az aszfalton nagyon zajos és gyorsan kopik, ezért csak mértékkel történjen meg itt az alkalmazása. Az évszakok közötti átmenet teljesen eltűnik, tehát hóban ugyanúgy alkalmazhatók a nagy bordamélységnek és egyedi összetételnek hála.

 

Néhány képviselője ennek a kategóriának a Kumho Road Venture MT51, Goodyear Wrangler MT/R.

 

Történjen célirányosan a terepjáró gumi alkalmazása!

 

Sok pozitív érv szól a városi vagy éppen hagyományos terepjárók vezetése mellett. A nagy forgalomban, komoly biztonságérzetet ad a masszív karosszéria, valamint az emelt vázszerkezetből adódóan jobban belátható az út.

 

A terepjáró gumi kiválasztása során mindig a körülmények legyenek mérvadóak. Ne feledjük el, hogy hiába ülünk egy dzsipben, ha annak el vannak kopva az abroncsai, vagy nem az évszaknak megfelelőek (városi kivitelek esetében), akkor könnyedén baleset áldozatává válhatunk.

 

Ennek megfelelően sosem a feltűnősködés, hanem mindig a biztonság legyen szem előtt tartva!